måndag 13 mars 2017

Time in the market, not timing the market

Tänk dig en tidsperiod på 30 år. Vad skulle hända om du står utanför börsen några riktigt bra börsdagar? Förmodligen inte så värst mycket tänker du men det stämmer faktiskt inte.

Jag gillar det klassiska citatet: "Time in the market, not timing the market". Det är helt briljant i sin enkelhet och jag ska titta mer ingående på ett synsätt som bekräftar citatet.

Spelar några dagar egentligen någon roll?

30 år är ungefär 11.000 dagar sammanräknat. Om man investerar sina pengar under lång tid så känns det rimligt att anta att det inte spelar någon roll om man skulle missa några dagar på börsen och då helt står utanför aktiemarknaden. Det är mycket intressant att konstatera att det inte riktigt stämmer!

På det breda Amerikanska indexet S&P500 (500 stora börsbolag i USA) kan man konstatera att om vi plockar bort det 10 bästa dagarna med uppgång minskar den genomsnittliga årsavkastningen från 8,4% till 5,8%. Och det är bara 10 dagar av 11.000!

I bilden nedan illustreras på ett mycket intressant sätt hur ett långsiktigt tänk kan gynna avkastningen.


Om några få dagar kan få så stor påverkan, är det det inte bättre att alltid vara fullinvesterad och vara med på både upp- och nedgångar? Ja utöver att det är ett individuellt beslut utifrån den investeringsstrategi man bestämt så är det dessutom inte alltid så enkelt i praktiken. När jag började investera på börsen för många år sedan hade jag en stor tilltro att jag åtminstone skulle kunna tajma toppar och dalar hyfsat bra. Nu vet jag att det är svårt, mycket svårt. Min strategi har därför i huvudsak blivit mer och mer långsiktig eftersom jag inte har tillräckligt med tid att lägga på löpande bolagsanalyser för en mer kortsiktig placeringshorisont.

Här är ett annan exempel som beskriver hur avkastningen påverkas av att missa de bästa börsmånaderna vilket ger liknande resultat som ovan.

Time in the market

  • Långsiktigheten gör att börsnedgångar spelar mindre roll och att tiden är på investerarens sida gällande portföljens avkastning.
  • Historien visar att dramatiska nedgångar ofta efterföljs av fina uppgångar förr eller senare.
  • Det kräver mindre arbetsinsats att bara följa med i marknadens rörelser. Det finns så klart mer effektiva metoder avkastningsmässigt men kräver då ofta en större arbetsinsats.

Timing the market

  • Om man försöker tajma marknaden finns det risk att man hamnar sent i cyklerna. Dvs man hoppar på den uppgående trenden lite för sent och hinner inte reagera när det sen vänder neråt. 
  • Beteendet att försöka tajma marknaden ger ibland ett kortsiktigt tänk och det gör att man kanske inte alltid gör en tillräckligt genomtänkt analys innan man tar sitt investeringsbeslut.
  • Jobbar du så här och är framgångsrik så är det hatten av för dig. :-)

Jag har all respekt för båda investeringsstrategierna och jag vet att det finns många duktiga därute som kan tajma både börsen som helhet och i specifika bolag, t ex Kavastu. Men för mig är "time in the market" mer intressant. Mindre arbetsinsats och mindre oro för börsens utveckling.

Hur tänker du kring dessa två strategier?



Läs också:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar