onsdag 24 januari 2018

SVD Börsplus Utdelningsportfölj 2018

Äntligen fick jag tid att läsa igenom SVD Börsplus utdelningsportfölj som är deras deras top picks gällande utdelningsaktier för 2018. De väljer ut 18 bolag som de förväntar sig ska ge en hög aktieutdelning.

I årets utdelningsportfölj finner vi ganska typiska utdelningsaktier samt några bolag som åtminstone för mig inte funnits på radarn. Bank och fastighetsaktier är som ofta väl representerade och ger generellt hög direktavkastning. En handfull bolag är preferensaktier. Jag har ganska många preferensaktier i min egen utdelningsportfölj där jag är nöjd med både utveckling och utdelning. Jag kommer dock börja vikta ner preffarna nu när räntan snart kommer röra sig norrut.

Snittet för direktavkastningen i Börsplus portfölj landar på hela 5,9% vilket är en nivå där jag inte själv hamnar. Men jag ser ju inte heller enbart till utdelningen utan även till totalavkastningen och bolagets möjlighet att långsiktigt bibehålla eller öka utdelningen år efter år - och då faller en del högutdelare bort. (Gäller ju ej preffarna som i regel ligger fast med sin utdelning).
Börsplus har f.ö. räknat fram ett p/e på ca 12 för portföljen.

Här är SVD Börsplus Utdelningsportfölj 2018:



I listan äger jag själv för närvarande endast Akelius, Swedbank, SEB och Resurs. Jag blir extra nyfiken att läsa på om Byggpartner med sin nästan misstänkt höga utdelning och även de Norska fiskaktierna som jag aldrig bevakat eller ägt.

Det går att lyssna på Börspluspodden som tar upp fjolårets resultat och berättar mer om utdelningsaktierna för 2018. Lyssna på Soundcloud här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar