måndag 30 januari 2017

Storbolagens rapporter i veckan samt min syn på innehaven

Storbolagens rapporter visar vägen för OMX

Trots att året inte är så gammalt har det redan kommit intressanta rapporter från tex Castellum, Nordea, Eltel och Ericsson. Nu är det dags för en ny vecka med högintressanta rapporter.
På Twitter och bloggar har det varit mycket aktivitet kring H&M och det lär fortsätta under resten av veckan, oavsett om det blir en bra eller dålig rapport.

Jag sitter själv med en del H&M även om jag successivt minskat under året. Eftersom det är ett gammalt innehav med GAV kring 200 kr så känner jag ingen panik men samtidigt har jag sett H&M som en av mina långsiktiga utdelningsaktier i den mer högpresterande kategorin. Vi får se men jag kommer behålla mina H&M aktier oavsett för jag tror på bolaget långsiktigt.

Många bolag står på kö med sina rapporter
Den kommande veckan har jag flera bolag i portföljen som kommer med sina rapporter. SEB, Swedbank, Electrolux, SKF, Autoliv och som sagt H&M.

Bankerna tror jag på då vi ser en högre ränta som indikerar både bättre konjunktur i Sverige samt ger den allt högre räntan ökade intäkter från utlåningsdelen. Direktavkastningen är också mycket god med ca 5-6%. Ligger klockrent i utdelningsportföljen.  

I verkstadssektorn är Autoliv min favorit så den behåller jag nog oavsett rapporten i min värdeportfölj. Däremot så har jag till och från känt tveksamheter till SKF så vi få se vad som händer där. Direktavkastningen just nu är enligt prognosen 2% för Autoliv och lite drygt 3% för SKF där SKF finns i min utdelningsportfölj.

Jag gick in ganska nyligen i Electrolux och ser det som ett långsiktigt innehav som jag hoppas ska kunna gå upp en del. Direktavkastningen är ca 2,8% just nu enligt Avanza.

Här är en översikt över storbolagens rapportdatum den närmaste i veckan samt bolagens förväntade resultat. Som ni kan se så är det en intensiv vecka. Det kommer bli många timmar på nätet för att bevaka utvecklingen.




Källmaterialet kommer från SME Direkt och bilden återfinns i dagens DI så kika gärna även där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar